611ivan450.jpgA napokban eldőlt: sajnos belátható időn belül mégsem épülnek fel az Ipoly-hidak a folyó alsó folyásán. A partnerek abban győzködték egymást, hogy a következő uniós költségvetési időszakban közösen újból benyújtják a három új határátkelő, ebből két Ipoly-híd (a felvezető utakkal együtt) és egy összekötő út felépítésének pályázatát. A probléma ezzel csupán az, hogy a 2009-ben elnyert, mintegy 10 millió eurónyi uniós támogatástól, amely a leszakadó, hátrányos helyzetű Ipoly-mente térségébe vándorolt volna, végérvényesen elbúcsúzhatunk. A hidak sorsa pedig a következő uniós ciklusban igencsak bizonytalan. A szomorú végkifejlet miatt engedtessék meg nekem, hogy a beruházások beterjesztőjeként kifejezzem mélységes csalódottságomat és körvonalazzam a tanulságos történet egyes állomásait.

Visszatekintés

Az Ipoly-hidak újjáépítését valamikor az ezredfordulón az Ipoly-hidak Újjáépítéséért Társulás (IHÚT) vetette fel. Besztercebánya megye vállalta a szlovákiai társberuházó szerepét, az MKP frakciójának megyei képviselői megboldogult Molnár Katalin, az IHÚT akkori társelnöke kezdeményezésére  javasolták a két híd megépítését. A megyei képviselők, a térség polgármesterei mellett az MKP országos politikusai közül többen segítettük az elképzelések megvalósítását, egyengettük a beruházások útját. Sajnos Molnár Katalin, az IHÚT alapító társelnöke nem élhette meg a rárósi és a petői híd átadását.

 Mintegy ötéves késéssel az érintett polgármesterek kezdeményezésére Nyitra megyében is elterveztük az Ipoly-hidak felépítését a folyó alsó folyásán. 2007 őszén Helemba, Ipolypásztó és Ipolyvisk polgármesterét, valamint a Nyitra Megyei Önkormányzat Hivatala közlekedési főosztályvezetőjét és kollégáit magammal vittem Bussára Molnár Katalinhoz, akitől azt kértük, ossza meg velünk addigi tapasztalatait. Elkezdődött hát a munka az Ipoly alsó folyásánál is, 2008 tavaszán a Nyitra Megyei Önkormányzat képviselőjeként az MKP frakciójának nevében benyújtottam a frakciónk határozati javaslatát az Ipoly-hidak és az összekötő út újjáépítésére. Annak ellenére, hogy ezek ellenzéki javaslatok voltak, a szlovák nagykoalíciós többség is elfogadta azokat, ezzel Nyitra megye vállalta a társberuházó kötelességeit. 2009-ben Brüsszel az ETE Magyarország-Szlovákia Programjában támogatta a célkitűzéseinket, ezzel megoldódott a Helembát Ipolydamásddal, Ipolypásztót Vámosmikolával összekötő hidak és az Ipolyvisken újjáépülő összekötő út építési költségeinek fedezése. Wollent József, az Ipoly Unió elnöke vállalta a terepen történő szervezést, az érintett települések polgármestereivel közösen sokat tettek a siker érdekében.

Akadozó kommunikáció

Sajnos leírható, hogy az elmúlt három évben nagymértékben akadozott a kommunikáció a két társberuházó, a budapesti Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő ZRt. (NIF) és a Nyitra Megyei Önkormányzat Hivatala, azon belül a közlekedési főosztály dolgozói között. A 2010-ben az Ipolyon lezúdult árvíz következményeként a szlovák és a magyar vízügyi állami hatóság kérésének eleget téve alapvetően módosult a hidak tervdokumentációja, ezzel jelentősen megnőttek a beruházások várható költségei. A végső költségeket ugyanis a közbeszerzés határozta volna meg, a győztes pályázók felvállalt költségvetése alapján. Tény, hogy a tervdokumentáció több ízben átdolgozásra került, de a  mi oldalunkon a mai napig nem születtek meg a jogerős építkezési engedélyek. Sajnos még az Ipolyvisket Tésával összekötő út (amely egy Ipolyvisken található, hasznosítható Ipoly-hidat kötne össze Tésával) esetében sem, annak ellenére, hogy a majdani összekotő út 99 százaléka a mi oldalunkon lenne. Ez pedig a Nyitra Megyei Hivatal dolgozóinak hozzáállását minősíti. A tervdokumentációk módosításait a vezető partner, a NIF ZRt. vezetői nem egyeztették kellőképpen partnerükkel, a Nyitra Megyei Önkormányzat Hivatalával.

 Felcsillant a remény, de…

2012. júniusában kaptam több szakmai jelzést (immár nem megyei képviselőként, hanem az MKP szakmai alelnökeként), melyek szerint ha nem avatkozunk be, akkor végérvényesen elbúcsúzhatunk a beruházásoktól. A megyei hivatalnokok helyett újból elkezdtük az érdemi munkát, azóta egyfajta tűzoltás zajlott egészen a múlt hétig, s egyben megvolt a remény, hogy legalább az egyik híd és az összekötő út megmenthető lesz, vagyis a 10 milliós összeg beruházásra kerül az Ipoly-mentén. 2012. augusztus 22-én Nyitrán végre lezajlott a partnerek közötti szakmai egyeztetés, amelyen a megye alelnöke, a megye MKP-s képviselői, a megyei hivatal közlekedési főosztályának dolgozói, a magyarországi partner (NIF ZRt.) vezetői mellett részt vettünk az érintett települések polgármestereivel és a szakértőkkel együtt. A NIF ZRt. vezetői itt körvonalazták a változásokat és kérték partnerük, Nyitra megye hozzájárulását a változásokhoz. A módosított partnerszerződést Nyitra megyének elküldték, majd 2012. október 8-án, a megyei képviselőtestület tanácskozásán előadták és megindokolták a változásokat. Nagyvonalú ajánlatot tettek, amelynek értelmében akkor még felépülhetett volna az egyik, helembai híd és az ipolyviski összekötő út. A 2009-ben elnyert uniós támogatás feletti költségeket pedig a magyarországi partner magára vállalta volna. Amikor a megye elnöke, a szlovák koalíció képviselői és a megyei hivatal igazgatója sem akarták beterjeszteni a módosított partnerszerződésről szóló határozati javaslatot, akkor Fekete László, az MKP megyei képviselője azt megtette, a koalíciós többség azonban elutasította a javaslatát. Innentől kezdve pedig az érdemi munka, a beruházások megmenthető részének megvalósítása helyett elkezdődött a huzavona, a felelősök keresése. Feltételezhető, hogy a megye elnöke a partnerek közötti gyenge kommunikációnak következtében, amikor a megyei hivatal dolgozói nem tájékoztatták őt folyamatosan a beruházások alakulásáról és a változásokról, az ősz elején a rá zúduló temérdek módosítást nem támogatta meg, eldöntötte, hogy nincs tovább, halasszák el az egészet a következő időszakra. Majd a megye irreális, teljesíthetetlen követeléseket fogalmazott meg a partnere irányában, ezzel is a felelősséget kívánta áthárítani a partnerére. Követelte, hogy a NIF ZRt. vállalja a teljes beruházás pénzügyi garanciáit annak ellenére, hogy a 2008–ban beterjesztett közös pályázataikban a felelősséget fele-fele arányban megosztották. Ezzel tette fel a megye az i betűre a pontot, itt véget ért a történet, mert ezt a követelését még Brüsszelben sem méltányolták, nem még Budapesten. A megye kommunikációjának az a része sem felelt meg a valóságnak, hogy az uniós időszak végéig, 2013-ig kellett volna rendeltetésüknek átadni a hidakat, ezzel kifutottunk az időből.  A vonatkozó n+2 szabályzat értelmében 2015 végéig volt rá lehetőség, vagyis a felső folyáson felépült hidak építkezéseinek időtartamát figyelembe véve bőven volt még idő arra, hogy a hidakat és az összekötő utat felépítsék. 

Több kedvezőtlen tényező

Tanulságképpen levonható, hogy a partnerek nem kielégítő kommunikációja mellett más tényezők is kedvezőtlenül befolyásolták az Ipoly-hidak előkészítésének folyamatát. A vezető partner, a NIF ZRt. az elmúlt három év folyamán egyoldalú módosításokat hajtott végre a tervdokumentációban, bár partnere, Nyitra megye egyáltalán nem  tanúsított kellően konstruktív magatartást, minduntalan kivonta magát a dokumentáció elkészítésének társfelelőssége alól. Meg is lett az eredménye, a szlovákiai oldalon máig (lassan 4 éve) sem sikerült elérni a jogerős építkezési engedélyeket. A Nyitra Megyei Hivatal közlekedési főosztályának dolgozói sem álltak az ügy mellé oly mértékben, hogy azt sikeresen végre lehessen hajtani. Lehet, hogy ebben nemcsak szakmai szempontok játszottak közre. Hiszen a beruházások kerete tételenként a legmagasabb volt a megye eddigi 12 éves történetében, ami a közlekedési infrastruktúrát illeti.  Vajon a szlovák kormányfő, aki októberben Pilisszentkereszten, majd novemberben Budapesten is hitet tett az Ipoly-hidak mellett, pártvonalon miért nem továbbította konstruktív üzenetét pártja Nyitra megyei képviselői és a megye elnöke felé, hogy álljanak a hidak ügye mellé, ne akasszák meg a kivitelezésüket, segítsék azok felépítését?

 Nincs biztosíték

Az ügy végkifejlete, az hogy a partnerek megállapodtak a kivitelezés elhalasztásában a következő időszakra, nem jelent számunkra semmi biztosítékot. Kérdés, hogy a következő uniós költségvetési időszakban sikeres lesz-e a partnerek új pályázata. Már csak amiatt is, hogy 2014-2020 között a kohéziós politika, ezen belül a közlekedési infrastruktúra kerete az eddigiekhez képest jelentősen le fog csökkenni. Ezzel szemben az építkezés költségei évről évre felfelé kúsznak. Nem reményteljes a Nyitra megye elnökének (feltehetőleg ő lesz a megye következő elnöke is) hozzáállása, aki a szlovák és a magyar állami vízügyi hatóságokkal ellentétben kisléptékű, csak személygépkocsik forgalmát biztosító hidakban gondolkodik. Ezzel előrevetíti a megegyezés meghiúsulását a jövőben. Vajon mi a garancia arra, hogy mindkét szomszédos ország ilyen feltételek mellett a jövőben támogatni fogja az Ipoly-hidak ügyét nemcsak a most meghiúsult beruházásokat az alsó folyáson, hanem később a további öt híd felépítését a felső folyáson, amelyek tervdokumentációja elkészült?  Nemcsak szavakban, hanem tettekkel is. Ez itt a kérdés. Nem eltúlzottak a követeléseink, hiszen a múlt század közepén 47 híd szolgálta a forgalmat az Ipolyon.

Szerző: farkasivan  2013.01.14. 17:27 13 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr855018146

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Eldőlt: sajnos mégsem épülnek fel az Ipoly-hidak 2013.01.15. 08:26:02

Nem eltúlzottak a követeléseink, hiszen a múlt század közepén 47 híd szolgálta a forgalmat az Ipolyon.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

elmentek otthonról 2013.01.14. 23:46:06

Szomorú történet.
Miért csak most értesülök erről? Vagy nálam van a hiba és korábban is volt hír, csak én maradtam le róla? Esetleg, talán a médián keresztül lehetett volna valami nyomást kifejteni, hátha. Persze ha megtörtént, akkor nem szóltam, és igen utólag könnyű okosnak lenni, csak kár a sok "elveszett" munkáért és a lehetőségért.

Measurer 2013.01.15. 02:17:35

Érdekes szóhasználat a bizalmatlanságot, mellébeszélést, rosszindulatot, szakmai és politikai felelőtlenséget, kapzsiságot kommunikációs hibának nevezni. Mondjuk "kommunikációs hiba" volt az,amikor még egy közös hídavatást sem sikerült a regionális partnereknek megszervezni a Rároš–Ráróspusztai híd elkészülte után.
ujszo.com/online/regio/2011/12/08/vegre-hasznalhato-az-ujjaepitett-ipoly-hid
Milyen optimisták voltak még a tavaly februári sajtónyilatkozatok (és persze teljesen megalapozatlanok):
www.parameter.sk/rovat/regio/2012/02/27/ipoly-hidak-csak-kormanykozi-megallapodasra-vartak
A poszt nem tartalmaz költségadatokat, így nem derül ki, ami máshonnét igen, a két hidra tervezett beruházási keretösszegből a módosítgatások után már csak egyre telne.

Balt 2013.01.15. 08:39:14

Végignéztem az Ipolyt a g.map-ben. Szomorú, hogy míg az említett helyeken szinte kivétel nélkül 100 éve hidak álltak, addig ma - minden jó szándékot feltételezve minden érintettől - ezt nem tudjuk újjáépíteni még túlnyomó részt külső forrásból sem.

Kérdezem: hol jön ez a mai, integráns földrajzi-politikai-gazdasági alakulat a 100 évvel ezelőttihez...?

kaskala 2013.01.15. 08:47:58

z a baj, hogy nem terveztetek mellé futball pályát. Már rég kész lenne az összes.

Úttalan utakon 2013.01.15. 08:53:25

Nehezen tudom elképzelni, hogy a hivatal dolgozói akasztották meg az ügyet, hivatalnok ilyet csak kifejezett vezetői utasításra tesz, különösen ilyen hosszú időn keresztül, és annak ellenére, hogy a testületi ülésen is többször előkerült a téma. Én inkább osztályvezetőre, vagy annál magasabb beosztású személyre gyanakodnék, különösen pedig a megye politikai vezetőire.

vezér01 2013.01.15. 10:01:55

Az Ipoly mindkét oldalán ma még zömében magyarok élnek. Ugyan mi érdeke fűződhetne
derék tót atyánkfiainak ide hidakat építeni?!Majd ha Rajka és környéke már zömében az övék lesz,oda már beruházhatnak.

GERI87 2013.01.15. 11:47:11

Úgy látszik a kis határátkelőkkel mindenhol baj van...az osztrák oldalon a szemetelő, lopni járó magyar miatt kényszerítik kerülőre az embert az osztrák falvak, északra meg egy nyamvadt hidat nem képesek felhúzni egy óriáspatak fölé....bár nem egy gazdaságilag fontos régió, simán érthető hogy jegelik a dolgot, max a (bevásárló meg etno)turizmust veti vissza.
Azért kár, én számítottam rá pedig hogy végre lesz arrafelé híd.
Csodálkozni mondjuk nem kéne, ez a híd téma nem megy nekünk: Letkéstől délre csak az M0-áson vagy az Árpád hídon lehet átvergődni a Duna másik oldalára....ami röhej BP vonzáskörzetében.

"Majd ha Rajka és környéke már zömében az övék lesz,oda már beruházhatnak. "

Híd van ott Pozsonynál, ahová ingáznak, minek nekik még, és hova?

krutyifix 2013.01.15. 12:46:05

nyilván azért volt régen sok híd mert jórészt akkor épültek amikor Magyarországot kötötték össze Magyarországgal,
most is van jó pár híd az Ipolyon felesleges minden zugfalut összekötni a túloldali hason-sorsúval... mert minek is?.. mondom ezt úgy, hogy pont itt lakom a térségben pár km-re az új rárósi hídtól de még 1x nem mentem át rajta... mert minek is.. nincs szar sem a másik oldalon...
persze örülök minden beruházásnak ami a térségünket gyarapítja, ha van értelme

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2013.01.15. 12:59:21

Összekötni kettő partot,
Ahol néhány párti vezér
Szava döntő? Soká tart ott,
S nem csoda, hogy éppen ezér'

:)

GERI87 2013.01.15. 13:36:43

@krutyifix:

"nincs szar sem a másik oldalon."

Talán pont azért kellene hogy legyen híd mert akkor lenne vmi...így viszont az Ipoly mente mindkét országban egy perifériás fejlődésképtelen "zsákrégió".

Hogy mit is kéne kezdeni gazdaságilag arrafelé azt nem tudom, és nekem is vannak fenntartásaim, de a semminél bármi jobb.

Balt 2013.01.16. 00:02:45

@GERI87: Tévedés. A nagy vasútpusztítási düh közepette leállításra ítélt ipoly-menti vonalon a szlovák vasút teherszerelvényeket üzemeltet ma is:
iho.hu/hir/csucsforgalom-a-nogradi-peage-vonalon-120218

Balt 2013.01.16. 00:23:37

@GERI87: Az Aldunán meg Románia és Bulgária között, azaz Szörényvár után csak Ruszénél van híd, pedig az van pár km, nem kis "zsákfalukkal" szegélyezett a partja.

vezér01 2013.01.17. 13:21:09

@GERI87: Beruházás lehet egy gyorsvasút is,nemcsak híd.Amilyen ütemben megy a ház-vásárlás részükről,ez is megtörténhet.
süti beállítások módosítása