Myto 1.jpg            2013-ban a fuvarozók számára Magyarországon is bevezették az elektronikus útdíjat. Az év végeztével, a rendszer fél éves működését követően vonjunk egy mérleget, mi mennyibe került, milyen hatékonysággal sikerült a beruházott javakat hasznosítani. Kezdjük talán azzal, hogy Magyarországon bő három hónap alatt fejlesztették ki a rendszert, amely negyven milliárd forintba, vagyis 133 millió euróba került. A rendszer hatékonyságát és mélységét tekintve: a fizetős szakaszok hossza, amelyet ki kell szolgálnia a rendszernek 6.513 km. Másképpen, Magyarország 93 ezer km2-nyi területét hálózzák be autópályák és fizetős alacsonyabb rendű közutak. Az útdíjszedés egy új szolgáltatás, a rendszer működtetése évente mintegy 20 milliárd forintba (67 millió €) kerül, miközben háromszáz új munkahely létesült a rendszernek köszönhetően. Az e-útdíj bevezetése 0,22 százaléknyi infláció-növekedést okozott, a vonatkozó áremelkedések után 0,5 százaléknyi növekedést. A rendszer bevételeit illetően csupán a két nyári hónapban a bevételek elérték a 27 milliárd forintot (90 millió €). Vagyis nagyjából másfél hónapnyi árbevétel magasságát érik el a rendszer működtetésének költségei. A bevételek 87 százaléka az autópályák és a közutak karbantartására és fejlesztésére fordítható.

             Mindezt hasonlítsuk össze Szlovákiával. 2010-ben vezették be itt az elektronikus útdíj-rendszert, miután a hosszúra nyúlt, botrányoktól sem mentes közbeszerzés a Sky Toll konzorcium számára sikerrel végződött. A konzorcium a négy jelentkező közül a legmagasabb, 860 millió eurós áron vállalta a rendszer bevezetését. Maga a rendszer kiépítése is elnyúlt, egy évet vett igénybe. Miközben Szlovákiában a fizetős szakaszok teljes hossza tavaly még (az összehasonlítás végett) nem szárnyalta túl az 1.996 km-t. Ha tetszik, az ország területe 49 ezer km2, ezt hálózzák be az autópályák és a fizetős alacsonyabb rendű közutak. Mivel a rendszer PPP-konstrukcióban (a magántőke és a közszféra partnersége) épült fel, üzemeltetése jóval kevésbé hatékony. Vegyük feljebb szemügyre a fizetős szakaszok teljes hosszát ill. a két ország területét, ennek ellenére a magyraországi rendszer sokkal költséghatékonyabb, üzemeltetése évente a szlovákiai költségeknek csupán 20 százalékát teszi ki. Emiatt Szlovákiában a rendszer árbevételeinek jóval kisebb hányada fordítható az autópályák és a közutak karbantartására és fejlesztésére, mint Magyarországon.

Myto 2.jpg            Mit lehet mindehhez hozzátenni? Az eddig is ismert tények, feltételezések mellett talán azt, hogy Magyarországon a hazai fejlesztésű HU-GO nevű rendszert állították szolgálatba, amelynek egyszerűsége, hatékonysága és általános alkalmazhatósága az Európai Unióban felkeltette Brüsszelben is a döntéshozók figyelmét a rendszer iránt. Ráadásul a rendszer nyílt, a fuvarozók bármilyen fedélzeti egységgel csatlakozhatnak a rendszerhez. Nem kell speciális fedélzeti egységet vásárolniuk. Újra a magyar leleményesség, rátermettség kapott tehát elismerést Brüsszelben. Nem először és vélhetőleg nem utoljára. Az anyagi oldalát pedig hadd ne kommentáljam. Az adatok önmagukért beszélnek. A számok láttán a szlovákiai adófizető polgárok részéről a reakciók tárháza a tárgyilagos kiábrándulástól egészen a nyomdafestéket nem tűrő kifejezésekig terjedhet. Nem csoldálkozom ezen, a mohóságnak is megvan a racionális határa. Nem hiába állítottuk többen, több ízben: a gazdasági válságból való kilábalás elképzelhetetlen az erkölcsi válság orvoslása nélkül.

Szerző: farkasivan  2014.01.15. 16:11 11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr575759866

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

WYW 2014.01.16. 12:07:05

Az új rendszer bevetése mennyivel növelte (csökkentette*) a fuvarozók költségeit?
Nem az üzemeltetést, hanem a fizetendő útdíjat.

Erre van valahol adat?

*na jó ez csak vicc volt :-)

Nyilas Mise 2014.01.16. 12:10:50

hiszen fociokos nemzet vagyunk...

végre valami ami hatékonyan termeli az adóbevételeket
nem úgy mint a szlovákoknál ahol rögtön ellopják a pénzt...

nálunk a (adó) bevételek ellopására hatékony külön rencert kellett kiépíteni...

a végeredmény ugyanaz...

Kacsura 2014.01.16. 12:25:42

@WYW: Nos, mi csak kicsi fuvarozók vagyunk, 1 db 7,5 tonnás teherautóval.
Eddig az éves matrica díja 250 000,- Ft volt, most júlustól decemberig 500 000,- Ft-ot fizettünk el. Négyszerese lett a költség, amit teljes egészében át sem tudtunk hárítani.

Igen, a rendszer nagyon jó, újabb bőrt lehet lehúzni azon kevesekről, akik még dolgoznak. Lehet tapsolni neki, sőt, ebből aztán lehet költeni is.
Viszont érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy hosszú távon nem érné-e meg inkább támogatni a vállalkozásokat, mint újabb és újabb adókkal sújtani. Mert ez is egy adó.
Á, mindegy, nem is érdemes mérgelődni rajta.

Sparhelt · www.sparhelt.hu 2014.01.16. 12:30:39

Ez az a rendszer, ami akkor is vont le útdíjat a cégek számlájáról amikor nem is közlekedtek díjköteles szakaszon, illetve a telephelyen állt az autó? Ez az, ahol akkor is ki kell fizetni a teljes díjköteles szakaszt, ha csak 50 métert megy rajta a fuvarozó? Vagy az egy másik rendszer?

Szelid sunmalac 2014.01.16. 12:35:17

@Sparhelt: Az egy masik. Az az a rendszer, amit a fuvarozok ismernek, amirol meg itt irnak, amirol a kormany beszel. Ne keverd a kettot legyszives!

ILOVEHUNGARY 2014.01.16. 12:42:47

Lehetett volna még olcsóbban is kiépíteni, ha mondjuk nem új kapukat építenek az autópályán a már meglévők után 50 méterre!!!Vagy ez csak nekem tűnt fel?!

OkoskaTo:rp 2014.01.16. 13:05:57

Néhány tapasztalatot osztanék még meg.
- A viszonyítás végett: a gyakorlatban a magyar útdíj mértéke annyi, mint amennyi az úton elfogyasztott gázolaj ára.
- Az isten háta mögötti helyeken továbbra sincs (és nem is várható) ellenőrzés. Dömperkonvojok továbbra is átdübörögnek falvakon, noha tilos lenne nekik.
- A fix kapukat az autópályákra, és a főutak határátkelői felé rakják. Az ország közepén nem lesz kamera egy kétszámjegyű úton. Így nagyon sok fuvarozó optimalizál erre: amíg nem kell duplázni a távot, inkább mennek ilyen utakon, jegy nélkül.
- Egy ismerős fuvarozónál külön alkalmazottat vettek fel arra, hogy ha a teherautó-konvojuk első járműve mobil kamerát vesz észre, ő gyorsan megvegye a többi autóra is. Egy nap alatt behozza nekik a teljes havi fizetését.
- A NÚSZ rendszere konkrétan még mindig nincs készen. 2013. január óta csinálják, és ahogy a többi országban is kellett 2-3 év a véglegességhez, itt sem lesz meg ez előbb.
- A magyar járművekre a hatóságok rendelkezésére áll az az információ, hogy adott rendszámhoz milyen EURO kategória, és főleg milyen tengelyszám tartozik. Ennek ellenére a felhasználónak kell ezt beállítania, és ha téved, akkor őt büntetik meg.
- Ha véletlenül magasabb kategóriába regisztrálja a járművet, akkor is megbírságolják (tehát nem elég, hogy amúgy is többet fizetett).
- 100 m feletti úthasználat esetén kell fizetni. Van 107 méteres szakasz is...
- Van viszont olyan 12 km-es szakasz, aminek a harmadánál ágazik be egy falu bekötőútja. A ki-behajtáshoz 4 km-ért ki kell fizetni 12-t. Használattal arányos útdíjfizetés?
- És végül a kedvencem: A NÚSZ/KKK nem rendelkezik naprakész térképpel a kezelésében levő, általa díjbeszedett utakról. Az általuk kiadott térképen ugyanis legalább 3 helyen évekkel ezelőtti vonalvezetés van, ahol azóta megépítettek egy-egy elkerülő szakaszt.

@Sparhelt: Ott a bevallási közreműködő hibázott. (Az a cég, aki a flottakövetést végzi nekik.)

@ILOVEHUNGARY: Legközelebb nézd majd meg a régi, és az új kapuk felszerelését! (És ami nem látható: a régi nem küldi be a központi szerverre a rendszámokat egy percen belül.)

ILOVEHUNGARY 2014.01.16. 13:08:51

@OkoskaTo:rp: De azért az a két db érzékelőt rá lehettet volna szerelni mert elférne!Tőlünk nyugatra valahogy sikerült!Ez csak pénzlenyúlás!Én csak a fém kapukra mondtam te kis okostojás!!!

OkoskaTo:rp 2014.01.16. 13:18:58

Ja, az előző listából az is kimaradt, hogy mivel a díjköteles szakaszok a jogszabály mellékletét képezik, ezért még a legblődebb esetben sem lehet csak úgy kijavítani. Végig kell futtatni a teljes jogalkotási procedúrán, mire végül megjelenik a Magyar Közlönyben.

@ILOVEHUNGARY: 1. Előfordul, hogy a meglevő kapu a fel-lehajtás szempontjából nincs jó helyen, ilyenkor muszáj arrébb (is) felhúzni egyet.
2. Neked nyilván csak az újak tűnnek fel, a régi tartókra felszerelt kamerák nem annyira. Pedig elég sok ilyen is van.
3. Az esetleg "felesleges" kapuk költsége aprópénz más lenyúlásokhoz képest. Én egyikből sem kapok, tehát nem ezért védem.
(Különben meg nem két érzékelő megy egy kapura, hanem legalább sávonként két kamera.)

ILOVEHUNGARY 2014.01.16. 13:22:05

@OkoskaTo:rp: Hát én csak az m1-es autópályán jó párat meg tudnék mutatni!!!
És tök mindegy mekkora lenyúlás az akkor is lenyúlás!!!És tudom hogy nem véded de én meg nyitott szemmel szoktam vezetni!Úgy egy kicsit biztonságosabb!!!

Larry Silverstein 2014.01.16. 15:22:00

@Sparhelt: @Szelid sunmalac:

Idióták ez a blog nem is a magyar útdíjrendszerről szól..:)

Bazmeg
süti beállítások módosítása