Lezajlott Szlovákiában a köztársasági elnökválasztás első köre. Lehet, hogy ezzel adóügyekben elillan a kormánypártok igyekezete, buzgó aktivitása? A választást megelőző napokban egymásra licitáltak, ki tud erőteljesebbet javasolni. Miközben javaslataikat nem vitatták meg egymással, mint ahogyan ez normális kormánykoalícióban szokás és alapvető elvárás. 2019. októberéig szól a koalíció szerződése, ám úgy tűnik, idejekorán elkezdték a parlamenti választásra való felkészülést. Adóügyekben egymást kirekesztve, túllihegve. Mindez arra utal, hogy mindhárman elkezdték a parlamenti választási kampányt. Netán előre hozott választásokban gondolkodnak?
Mindhárom adóügyi javaslat meglepetésszerű, hiszen nincs támaszuk a kormányprogramban és hatástanulmány sem készült róluk. Az utóbbi súlyos hiba. Egyik kormányzó párt vagy szaktárca sem készített ilyet. Enélkül veszélybe sodorhatják közös megállapodásukat a közelgő kiegyenlített államháztartásról. Avagy ez már korántsem prioritás?
Időrendi sorrendben az első javaslatot a második kormánypárt tette, a társasági adó kulcsát javasolta lecsökkenteni 15 százalékra. Szlovákiában valóban magas a társasági adókulcs. Főként, ha a környező országokkal hasonlítjuk össze. Magyarországon 9 százalékos, mégsem omlott össze a magyar államháztartás. Köszöni szépen, jól megvan. Olyannyira, hogy széles körben jut belőle a határon túlra óvodafejlesztésre, gazdaságfejlesztésre és sok más fejlesztési programra a külhoni magyarok számára. Szlovákiában már réges-régen le kellett volna jelentősen csökkenteni a társasági adó kulcsát, a magyarországi szint közelébe. De végezzenek előtte valós hatástanulmányt! Nehogy később meglepődjenek.
A második javaslatban a legnagyobb kormányzó párt a magánemberek és magánvállalkozók jövedelmi adójának kulcsát faragná le. Egyetértünk, de itt is jóval korábban meg kellett volna tenni e lépést, nem hetekkel a választás előtt. Hirtelen rájöttek, hogy gondban lehetnek a köztársasági elnökválasztáson és a soron következő európai parlamenti választáson.
A harmadik javaslatot a vegyes kormányzó párt tette, a magánemberek és magánvállalkozók adómentes sávjának megnövelését jelentette be olyan céllal, hogy évente 100 euróval több maradjon a magánemberek pénztárcájában. Nagyszerű! Miért nem iktatták e célkitűzést sem a kormányprogramba (egyiket sem), miért csak a közelgő választások előtt licitáltak rá egymásra, ki javasol erőteljesebb adóreformot. Persze, a kormányprogramot megkerülve sőt, hatástanulmányok, vagyis szakmai megalapozottság nélkül.
A másik oldalon réges-régen megérett a helyzet az adókulcsok jelentős csökkentésére és az adózatlan sáv megnövelésére, hogy több maradjon az adózók, a polgárok pénztárcájában. Réges-régen meg kellett volna lépni. Akkor, amikor a gazdaság felszálló ágba került és évekig csúcson járt. A korrektség kedvéért (hogy olvashatók legyenek) a kormányprogramba kellett volna iktatniuk és évekkel ezelőtt meg kellett volna valósítaniuk. Uraim, elkéstek. Most már a gazdaság lassan, de biztosan leszálló ágba kerül. Egyre több jelzés lát napvilágot arról, hogy az európai gazdaság érezhetően fékez és az ezer szálú átkötésnek köszönhetően magával rántja a hazai gazdaságot is. Ha netán kitör a válság, akkor jövőre majd mindent visszaszabnak, mert bocsi, de elengedhetetlen lesz? Azok a fránya hatástanulmányok, ilyenkor olyannyira hiányoznak…….Hol itt a szakmai megalapozottság, a hozzáértés?
Azonban a polgárok, a vállalkozók érdekében én is azt vallom, hogy jobb későn, mint soha. Mert a felelősség a kormánypártoké. Amit megfőztek, azt egyék is meg!
Farkas Iván, az MKP gazdaságpolitikai alelnöke