Útépítés 7.jpg            Áll a bál az északi D1-es autópálya építésénél, mivel a fő kivitelező hosszabb ideje nem fizette ki az alvállakozók egy része által elvégzett munkát. Emiatt az érintett alvállalkozók néhány hónapja nem fizették ki dolgozóiknak az elvégzett munka után járó bért. A dolgozók egy része megunta az ingyenmunkát, közülük ma kétszázan nem léptek munkába, így tiltakoznak a tarthatatlan állapotok ellen.

            Sajnos ez a gyakorlat más esetekben is fennáll, a kivitelező gyakran annak ellenére téríti meg hónapokkal később az alvállalkozók által elvégzett munkát (ha egyáltalán megtéríti!), hogy számára a megrendelő időben átutalta az elvégzett telesítés után járó összeget. Már-már tömeges méreteket ölt a visszaélések ilyen formája az építőiparban vagy a szolgáltatások területén. Ennek következtében számos kis- és közepes vállalkozás fejezte be tevékenységét, tönkrement, a családok ezrei kerültek kilátástalan helyzetbe.

Útépítés 1.jpg            Mivel az MKP ma nem tagja a törvényhozásnak, közvetlenül nem nyújthatunk be törvénymódosítási javaslatokat. Ám az MKP gazdasági és régiófejlesztési tanácsában gyakran foglalkoztunk ezzel a jelensésggel, számos megoldó javaslatot tettünk az illetékeseknek. Legutoljára két hete, amikor üdvözöltük az Európai Parlament által elfogadott irányelvet a közbeszerzések gyakorlatának alapvető módosításáról. Akkor az EP irányelvét három másik javaslattal egészítettük ki, amelyek időszerűsége a fentiek tükrében sem tűr halasztást és amelyek közül az egyik a következő:   a fővállalkozó-alvállalkozó kapcsolat legyen pontosan meghatározva. Ezen belül legyenek meghatározva a szigorú, kötelező érvényű, kemény szankciókkal sújtható fizetési feltételek. Miután a közbeszrező teljes összegben vagy részletekben megtérítette a fővállakozó által elvégzett munkát vagy szolgáltatást, a közbeszerzésről szóló törvény kötelezze a fővállalkozót 7 napon belül arra, hogy ugyanúgy, teljes összegben vagy részletekben (a fenti térítés arányában) térítse meg az alvállalkozóknak az általuk elvégzett munkát vagy szolgáltatást.

            A közbeszerzési törvény mellett ilyen szellemben kellene módosítani a kereskedelmi törvénÚtépítés 2_1.jpgykönyvet is, megahtározni bennük a szankciókat valamint az európai uniós, állami és önkormányzati támogatásokról szóló jogszabályokat. Az a kivitelező, aki a fenti módon jár el, ne folyamodhasson állami vagy önkormányzati megrendelésekhez, ne pályázhasson. Vagyis a mai gyakorlaton túlmenően nemcsak akkor korlátoznánk a pályázás jogát, ha tartozása van az állami költségvetés vagy a biztosítási alapok felé, hanem akkor is, ha határidőn túli tartozása van az alvállalkozók felé (amennyiben bizonyítást nyer, hogy számára a megrendelő megtérítette a szerződésben vállalt teljesítését). Ugyanis az alvállalkozók által elvégzett munkát is hús-vér emberek végezték el, akik bérből, fizetésből élnek. Sőt, az eddigi pozíción jogilag változtatni kellene, az alvállalkozó követelésének megtérítése legyen elsőrendű, a maradékből gazdálkodjon a kivitelező, vagyis a fő vállalkozó, aki az alvállalkozói szerződés megkötéskor a feltételeket megszabta.

            Amíg ebben nem lesz rend, amíg az erkölcstelen gazdasági magatartás, a visszaélések lesznek napirenden, addig nem kerülhet figyelemre méltó és tartós növekedési pályára a szlovák gazdaság.

Szerző: farkasivan  2014.02.17. 17:46 9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr295819004

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2014.02.18. 08:53:34

Ebből az lesz,hogy a végén nem lesz alvállalkozó,aki elvégezze majd a munkát.:)

Netuddki. 2014.02.18. 09:04:36

@Diorella Queen: Vagy az alvállalkozók öntudatra ébrednek és rájönnek valójában ők a kivitelezők, és egy fővállalkozó csak felesleges láncszem a gépezetben.

Flúgatlan 2014.02.18. 09:06:31

Nemcsak a pályázati lehetőségektől kellene eltiltani a késedelmes fizetőket, hanem igen vastag kamatfizetésre kötelezni a késedelem miatt. Mondjuk havi 10%-ra. Ez konkrét, azonnali fenyegetés lenne, nem a jövőbe elhúzódó, amit egy cég újjáalakítással kikerülhetnek.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.02.18. 09:08:14

AZ ÚJ ÚT

Úttervező pár nap alatt
Felrajzol egy nyomvonalat.
Hatóság csak nézi, nézi
S mint rossz meccseken a Knézy,
Mondja, mondja, mondja, mondja,
S tervezőnek nő a gondja.
Zöldek jőnek, kopogtatnak,
Hatnak 666-nak,
S markába röhög a sátán:
Nem lesz út a földnek hátán!
Újra sóhajt a kétkezi
Tervező és áttervezi.
Jön sok lakossági fórum,
Ehhez aztán kell már jó rum,
Nem bírható szesztelenül
Út, ha ellehetetlenül.
Mégis építkeznek végül!
Tájra a kíváncsi ég ül,
S vele együtt nézi e rét
Az önfeledt talajcserét.
Földfelszín már tömör, sima.
Jó időért térdre, ima!
Ne legyen friss aszfalt ázott,
Mert kátyú lesz akkor száz ott!
Ónos eső ki ne akassz,
Kinek kell egy halálszakasz?!
Oldalárok vizet vezet,
Ha működik, kész élvezet.
Ha meg mégsem, elönt az ár,
S rossz, mint fronton az aknazár.
Végül kész az út, a géplánc
Győzött s zajlik vidám néptánc.
Uccsó jelet célgép festi
S jő a miniszter a pesti,
Koccint, átad, nincs itt hiba,
Majd beül az Audiba
(Tengelysúlya ezer newton)
S hazaviszik az új úton.

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2012/10/az-uj-ut.html

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2014.02.18. 09:09:50

LELET

Utat építettünk, mikor
Földből kifordult egy lelet.
Lefékeztem, volt nagy csikor,
S gyorsan tettem oda jelet.

Ebédidő. Brigád az falt.
Kimondtam a vész-szót: Régész!
Ugrottak s már dőlt az aszfalt
A jelnél. Hja, van itt még ész!

„Hol a lelet? Mért nem lelem?”-
- Naiv régész nem agyra gyúr…
S fontos bár a történelem,
De a határidő nagy úr.

„Ó, hogy az a griffmadaras fityfene harapdálja szügyön ezt a túl éles szemű buzgómócsing építésvezetőt, aki miatt újabb másfélezer évig kuksolhatok ebben a nyavalyás aranykoporsóban!” /Attila, a hun/

„Ne nyafizzon király uram! A magyar utakat mindig úgy építjük okosba, hogy az útépítő céggel közös tulajdonosi körbe tartozó Kátyú Toldozó-Foldozó Zrt is rendszeres megbízáshoz jusson. Pár év és magára is rátalál egy tengelytört régészcsapat.” /Csomádi Gerzson, mixer sofőr és frissbeton díler/

„A keresztrímes szerkezetben ösztönösen lubickoló költő ismét érzékeny porcelánboltba türemkedik be önnön elefánt-szerű mivoltával. A kérdés, hogy csak a dúsgazdag nemzetek engedhetik-e meg maguknak, hogy saját történelmük legyen, irreleváns ugyan, mégis könnyen felkavarja a társadalom szunnyadó farvizét. Kis pénz, kis történelem, nagy pénz, nagy történelem? Ha nem tudjuk, kik voltunk, akkor azt sem tudjuk, mivé leszünk, de nem baj, mert majd megoldjuk okosba! Cifra szűr realitás!” /Dr. Fátyol Hajnalka, társadalomtudós és versesztéta/

„Mindig ez van, ha a lábszagú magyar rögvalóság a bőrkeményedéses talpával belegyalogol a költészet kellős közepébe, majd bőgatyás indulattal táncol a romokon. Frady Endre ugyanaz a költészetnek, mint egy motoregér szérummal megvadított ősbölény a virágágyásnak. Ahová lép, ott fű nem terem, viszont időnként kétségtelenül kirúg a földből egy-két használhatót. A költőnek mindenképpen kiutalnék egy nyálra lágyuló műanyag Kossuth díjat és egy gumiszobát, hogy ne tehessenek kárt egymásban.”

„Nem találok szavakat… meg leletet se… Leaszfaltozták! Panaszt emeltem az építésvezetőnél, de azt mondta, hogy ha együtt akarok lenni a leletemmel, akkor engem is szívesen leaszfaltoznak. Percekig tartott, mire leráztam a rám uszított brigádot!” /Paleolit Pál, régész és őslénykutató/

„Tyű, hogy futott a kis mitugrász, amikor kergettük a finisherrel!” /Tufa Gyula, brigádvezető/

„A dead line containing corpses can not postpone the deadline!” /George Mason, brit projektvezető/

„Ha nem lennék halhatatlan és eltemetnének, biztosan lerúgnám a fejét annak, aki le akarná aszfaltozni az értékes régészeti leletként előbukkanó aranykoporsómat!” /Chuck Norris/

illusztrálva:
fradyendre.blogspot.hu/2014/02/lelet.html

Rwindx 2014.02.18. 10:00:42

A felvidéki autópályahálózatot megnézve látom kínosan ügyelnek rá, hogy délen semmi ilyen blama ne történjen.

hekhekhekhekkinen 2014.02.18. 10:34:17

Amiket leírtál azok nem javaslatok, hanem bullshit. Nem csípem a megélhetési politikusokat.
Természetesen van megoldás, méghozzá elég standard, de a döntéshozóknak nem érdekük. Én meg nem mondom meg neked, nehogy ezzel ékeskedj véletlenül.
Persze mivel az emberek 90%-a segghülye, ezért semmi sem fog változni.
gy.k. a blogoló úriember sem feltétlenül változtatni akar (99,99% hogy nem is tudna), hanem szavazatot szerezni. Külön tetszett a kilátástalan helyzetbe került családok ezrei rész, én azt még kicsit részleteztem volna az író helyében.

kitekinto 2014.02.18. 11:10:00

@kovi1970: Az Új Nemzeti Színház kivitelezésén dolgoztam anno. Én a nyolcadik szubalvállakozó voltam. El tudjátok képzelni, mennyit kaszált a generál kivitelező? Akkor minket korrektül kifizettek, de sajnos másutt én is jártam úgy ahogy a blogban szerepel. :(

ertelmetlensegi 2014.02.18. 11:41:40

Tipikus Kelet-európai történet, a fővállalkozó nem fizeti ki az alvállalkozókat.
Vagy Kárpit-medencei, genetikailag bennünk él csak a kommunizmus évtizedei elnyomták ezt a viselkedést.
süti beállítások módosítása