A jövő évi állami költségvetés elfogadását követően nyilvánvalóvá vált, hogy a válallkozási környezet további romlása jövőre sem szűnik meg. A kormány egy sor kedvezőtlen intézkedést vezet be a vállalkozók számára. Növekedni fognak újra a vállalkozások adminisztratív, adó- és járulékterhei, bevezetik a regisztrációs jövedelemadót, amely kötelező érvényű lesz a veszteséges vállalkozások számára is. Kérdés, hogy mindezek az intézkedések milyen mélységben érintik majd kedvezőtlenül a gazdaság alakulását. Mindenesetre a kormány ebből eredő negatív hatással nem számol.
Ezen felül jövőre a kormány újabb terhekkel sújtja majd a fuvarozókat. A megnövelt terheket ők természetesen áthárítják megrendelőikre, végső soron pedig a fogyasztók fizetik ki, mivel e megnövelt terhek az áruházak és a boltok polcain fekvő termékek árába lesznek beépítve. Ez a rejtett inflációnövelés mintapéldája.
Lássuk a részleteket. A fuvarozók számára a jövő évtől az eddigieken felül, további 225 kilométernyi útszakasz válik fizetőssé, zömében II. osztályú és III. osztályú közutak lesznek újfent fizetősek az elektronikus útdíj-rendszerben. Mivel ezen közutak fenntartói a megyei önkormányzatok, rögvest felmerül két szakmai kérdés: vajon mennyiben befolyásolja ez az újdonság a megyei önkormányzatok által a fuvarozók számára párhuzamosan kirótt útadó összegét? Mert immáron kétszer kell majd fizetniük a közutak használatáért. És vajon az elektronikus útdíj-rendszerben a megyék részesülnek-e a II. és III.osztályú közutak után kiszámlázott útdíj rájuk eső részéből? Hiszen a nehéz tehergépkocsik által igénybevett közútjaik karbantartására és felújítására temérdek pénzre lesz szükség. A fuvarozók, de a traktoristák és más mezőgazdasági gépek fenntartói is legalább 50 eurós kredittel (az elektronikus fedélzeti egységben) fordulhatnak rá az új fizetős szakaszokra. Amennyiben ezt elmulasztják és az autópálya-felügyelet lefüleli őket, akkor a jövő évtől hatályos büntetőszabályzat alapján a legmagasabb büntetésük immár az eddigi legfeljebb 700 euró helyett 1500 euró lesz helyszíni bírság esetén, a feljebbviteli eljárás keretében 2250 euró.
Régiónk, Dél-Szlovákia számára jelentős enyhítést eredményezne, ha a mezőgazdasági terményeket nem szállítanák el térségünkből, itt helyben dolgoznák fel a ma még nem üzemelő, de olyannyira szükséges élelmiszeripari üzemek. Ezek felépítésével egyrészt a déli térséget sújtó magas munkanélküliséget enyhítenénk, másrészt a kormánynak és a földművelési tárcának is komolyan kell vennie azt a riasztó adatot, amely szerint Szlovákia önellátása élelmiszerekből lecsökken 45 százalékra. Az Európai Unió következő hét éves költségvetési időszakában tehát jelentős kurzusváltást kell alkalmazni az agráriumban, alapos szemléletváltással kell elérni, hogy megnöveljük az élelmiszergyártást ott, ahol ez évtizedekig biztosított volt az elmúlt évtizedekben. A behozatali botrányokat követően végre rá kellene jönni, hogy a hazai élelmiszer a legegészségesebb, legmegbízhatóbb, vissza kellene térni tehát az előállításához. A kereskedelmi csatornákat kell arra ösztönözni (vagy jogi normákkal szabályozni) valamint újabb csatornákat létesíteni, hogy alapvető érdekeink érvényesüljenek. A legfrisseb hírek arról szólnak, hogy e tekintetben kedvező folyamatok kezdetének lehetünk tanúi. Erről szól majd a legközelebbi írásom.