Múlt héten a kormány kihelyezett ülést tartott a Zsolnai járásban. A kihelyezett ülésen felettébb megkérdőjelezhető módon, 17,5 millió euró összegben a kormány átvállalta Zsolna város tartozását az állami költségvetéssel szemben. Ennek következtében a mindannyiunk adóiból összekovácsolt állami költségvetés ennyivel kevesebb bevétellel számolhat. Ezen felül összesen mintegy tízmillió eurónyi állami támogatást osztott szét a Zsolnai járás számára a kormány. Ebből csupán az az összeg méltányolható, amelyet az időjárás viszontagságai által igencsak próbára tett Terchová település kárenyhítésére szolgál, 1,3 millió euró összegben.
A további tételek kifizetése felettébb aggályos. Ötmillió eurót a járás hivatásos és önkéntes tűzoltói felszerelésére szánt a kormány. Netán a további járások tűzoltói és települései nem érdemelnek meg ilyen bőkezű támogatást? 1,3 milliót fiatal végzősök munkahely-teremtésére áldozott a kormány a Zsolnai járásban. Szép gesztus, ám nézzük, milyen a járás helyzete más járásokkal összehasonlítva. Ha nem vesszük a Pozsonyi kerületet, az ország további 75 járásából a Zsolnai járásban a 9. legalacsonyabb munkanélküliségi arányt mérik, tartósan. Ami a járás gazdasági teljesítőképességét illeti, ennél is jobb helyezést ér el, köszönhetően a gépkocsigyárnak és klaszterének. A fiatal munkavállalók munkanélkülisége sokkal riasztóbb délen és keleten. Sőt, a fiatalkorúak elvándorlása hosszabb ideje Dél-Szlovákia egyes járásaiból a legmagasabb, nem a keleti járásokból. Az Vág-mente járásairól és az északi járásokról inkább ne is beszéljünk. Jelzésértékű, hogy a fiatalkorú munkakezdők állami támogatását legközelebb az Eperjesi kerületben kívánja a kormány szétosztani. Tisztelt kormányfő! A munkanélküliséggel leginkább sújtott járások, az Eperjesi kerület mellett Gömörben, Bodrogközben, Nógrádban, az Ipoly-mentén, a Garam-mentén és a Duna –mentén találhatók. Ide is jut a kormány bőkezű támogatásából?
2,5 millió eurót 35 járásbeli település számára osztott szét a kormány. Eurótízezreket juttat a helyi utak újjáépítésére, vízvezetékek vagy az óvodaépületek átépítésére. Tisztelt kormányfő, ilyen bőkezű a kormány az ország bármely járásában lehetne, bárhol szívesen fogadnák a mindannyiunk adójából összekovácsolt állami költségvetés támogatását. Egyszerűen azért, mert mindehol rászorulnak az ilyen bőkezű támogatásra. Miért éppen az ország egyik legfejlettebb járásában volt minderre szükség? Mikor lesz ilyen bőkezű a kormány a dél-szlovákiai települések javára? Éppen ellenkezőt tapasztaltunk nemrég: miután a kormányfő elveszítette a köztársasági elnökválasztást, büntetésből a déli járások pályázatait (állami támogatások és uniós támogatások esetén egyaránt) elkaszálták vagy jobb esetben a beruházásokat elhalasztották. Döbbenetes hátrányos megkülönböztetés, ha mindezt összevetjük!
További egymilliót szánt a kormány a zsolnai hokistadion korszerűsítésére, 600 ezret a zsolnai kórház belgyógyászati pavilonjának átépítésére. Az érsekújvári hokistadion vagy a a dél-szlovákiai városok labdarúgó-stadionjainak korszerűsítése mikor kerül napirendre? Már hallom a ki nem mondott választ: Érsekújvár hokicsapata a magyar nemzeti bajnokságban játszik és utoljára meg is nyerte a bajnokságot. És akkor mi van? Attól még az újvári fiatalok az újvári hokistadionba járnak korcsolyázni, edzeni, a mára divatossá vált egyéb tevékenységek helyett. A komáromi kórház belgyógyászati pavilonjának korszerűsítése korábban volt napirenden, mint a zsolnai kórház belgyógyászati pavilonja, mégis északra került az állami támogatás. Komáromban azért roppant időszerű a korszerűsítés, mert a tisztiorvosi szolgálat szigora bármikor megelőzheti az átépítést, ha a fenntartó nem kezd végre valamit a belgyógyászati pavilonnal. Márpedig eddig nem kezdett, más megyei kórházakkal ellentétben. Ezért volna fontos az állam hathatós segítsége.
Emlékszem, hogy másfél éve a kormány elsők között tartott kihelyezett ülést a Poltári járásban. A helyszínen szembesült a régió sanyarú sorsával, megígért számára fűt-fát. Munkahelyteremtést, az R2-es déli gyorsforgalmi út építését. Azóta mi történt? Ahelyett, hogy az R2 meglevő szakaszait összekötné és tovább építené Losonc valamint Kassa felé, ahelyett Zólyom környékén és a Trencséni kerületben építi az újabb szakaszokat. A cseh-szlovák országhatár irányában.
Ezek után mit gondoljon a Dél-Szlovákiában élő adófizető polgár? Mellesleg, az ország déli egyharmadnyi területén több szlovák nemzetiségű polgár él, mint magyar. Gondolkodjon el ezen, tisztelt kormányfő. Gondolkodjon el, amíg nem késő. Amíg a helyzet, a déli járások leszakdása és az itt élők haragja (szlovákoké és magyaroké egyaránt) nem lesz visszafordíthatatlan.
Farkas Iván, az MKP gazdaságpolitikai alelnöke