Szlovákia kormánya az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetési időszakára jóváhagyta az Integrált Infrastruktúra Operatív Program prioritásait és költségvetését. Az új programot két korábbi, 2007-2013 közötti program, a Társadalom Informatizálása és a Közlekedés Operatív Program összegyúrásából alakították ki. Az előbbi költségvetése 992 millió euró volt, a tavalyi év végéhez forrásainak 46 százalékát használták fel, az utóbbi költségvetése 3,8 milliárd euró volt, az év végéhez ennek 49 százalékát használták fel. Az n+2 szabályzatnak köszönhetően a jövő év derekáig használhatják fel a fennmaradó keretet. Szinte biztos, hogy az előző költségvetés jókora szelete marad felhasználatlanul.
A tegnap jóváhagyott új program, az Integrált Infrastruktúra Operatív Program költségvetése a 2014-2020-as időszakra szinte hajszál pontosan az előző két program költségvetésének összege, 4,75 milliárd euró. Ebből 4 milliárdot az Európai Unió költségvetése, a fennmaradó ősszeget pedig Szlovákia állami költségvetése áll. A két nagy terület eloszlása pedig a következő: 3,66 miilárd jut a közlekedési infrastruktúrára, 1 milliárd informatikai beruházásokra, 100 millió pedig pályázati háttértámogatásra.
Az első nagy csomagra, a közlekedésfejlesztésre fókuszálva mintegy 1,9 milliárd jut közútfejlesztésre, 1,2 milliárd a vasúti infrastruktúra fejlesztésére, 380 millió a tömegközlekedés fejlesztésére, 137 millió pedig a vízi közlekedés fejlesztésére. Ennek első tételéből 118 km autópálya, 78 km gyorsforgalmi út megépítésére jut és 289 km hosszúságú első osztályú út burkolatfelújítására.
A hét éves uniós időszakban ez a mennyiség egyáltalán nem sok, főleg ha figyelembe veszük, hogy a múltkori célkitűzésekhez hasonlóan, nyilván ezúttal sem sikerül a célkitűzést teljesíteni. Az ország közútjainak állapotához, a közútfejlesztés eddigi üteméhez viszonyítva e területen a kormány rendkívül szerény ambíciókkal vág neki a hét éves uniós időszaknak főleg, ha figyelembe vesszük a strukturális alapok teljes költségvetését, amely az előző hét éves időszak 11,4 milliárdja helyett immár 13,92 milliárdra euróra rúg.
Ezen kívül a programban meghatározott prioritások szinte kivétel nélkül csupán az ország északi térségét érintik. Tekintsük át: az északi D1-es autópálya befejezése, Zsolna ősszekötése a cseh-szlovák országhatárral illetve a lengyel-szlovák országhatárral az északi D3-as autópályán. Emellett a Pozsony-Zsolna-Magas-Tátra közötti, V. számú európai vasúti folyosó további fejlesztése, pályasebességének megnövelése 160 km/ó sebességre, amely ezúttal újra csak asz északi régiót érinti.
A felsorolásból hiányzik a másik, délen húzódó, IV.számú vasúti európai folyosó fejlesztése, hiányzik továbbá az R7-es déli gyorsforgalmi út építése. Kérdéses, hogy az R2-es déli gyorsforgalmi út Losonc-Rimaszombat-Kassa közötti szakasza, a meglevő szakaszok összekötése bekerül-e a megvalósításra váró célkitűzések közé. Kérdéses továbbá, hogy a komáromi Duna-híd megépítése bekerül-e a konkrét, megnevezett célkitűzések közé a 2014-2020-as költségvetési időszakban. Amennyiben nem, leszögezhetjük, hogy az Európai Unió most kezdődő hét éves költségvetési és fejlesztési időszakában újra csak az ország északi részében kívánják fejleszteni a közlekedési infrastruktúrát (a megnevezett prioritások csupán ezt a térséget érintik) , az ország dél részében élő polgárok javára vajmi kevés célkitűzés valósulhat meg. Pedig az itt élők is becsületes adófizető polgárai az országnak. Meddig mehet ez így, meddig tűrhetjük ezt még?