November 9-én, szombaton megyei választások lesznek. Konkrét Nyitra megyei példákon szeretném ecsetelni, miért lenne fontos, hogy a gondolkodó ember elmenjen választani. Az, aki nem lehet közömbös önmaga, környezetének és közösségének jövője iránt.

Nyitra megye 2.jpg            A Nyitra Megyei Önkormányzat képviselőtestületében a most végződő harmadik választási időszakban a szlovák nagykoalíció egyetlen ellenzéki képviselőcsoportja  a Magyar Közösség Pártja frakciója volt. 12 éve folyamatosan Milan Belica a megye elnöke,  aki a szlovák nagykoalíció által uralt képviselőtestület határozatainak döntő többségét aláírta és végrehajtotta, mivel felelős a megyei hivatal tevékenységéért.

            A megyéknek komoly hatáskörei vannak a közlekedés, közlekedési infrastruktúra és az útkarbantartás területén is. 2008-ban az MKP ellenzéki képviselőcsoportjának nevében javasoltam a három új határátkelő infrastrukturális beruházását, ezen belül a két új Ipoly-híd felépítését. A szlovák nagykoalíció javaslatomat elfogadta, a megye elnöke a határozatot aláírta. Fél évvel később az Európai Unió elfogadta a pályázatokat, ezzel 10 millió euró beruházására nyílt lehetőség az Ipoly-mentén. Tavaly a beruházások meghiúsultak, főleg a Nyitra megyei hivatal felelős dolgozóinak, majd a megye elnökének közömbös hozzáállása végett. A most végződő választási időszak legfájóbb döntése régiónk számára minden bizonnyal az Ipoly-hidak építésének meghiúsítása volt.

SR 2006 red.jpg          A megyéknek alapvető beleszólásuk van a területükön áthaladó magasabb rendű közutak haladási irányának meghatározásába. 2001-2005 között, amikor az MKP frakció minősített többségben politizált a megyei képviselőtestületben elértük, hogy a megye hosszútávú regionális fejlesztési tervébe a majdani R7 déli gyorsforgalmi út megyénken áthaladó szakasza délről kerülje meg Érsekújvár városát. Nyomvonala Gúta, Bajcs, Udvard érintésével haladt tovább keleti irányban.  Ekkor, egészen 2006-ig az MKP országos szinten is kormányzó párt volt. A 2005-ös megyei választásokat és a 2006-os országos választásokat követően mindkét szinten ellenzékbe kerültünk. Mi lett ennek a kövtekezménye?  A közlekedési tárca később ezt a számunkra kedvező nyomvonalat törölte, a 2011-es közlekedésfejlesztési térképre helyette az Érsekújvárt északról elkerülő nyomvonal került a következő településeket érintve: Palárikovo, Bánov, Šurany, Podhájska és így tovább kelet felé. Érzik a különbséget?  Ezt a változást természetesen rögzítették Nyitra megye hosszútávú regionális fejlesztési tervének kiigazításába is. Hogy mindennek az erőfeszítésnek megvan a létjogosultsága: jövőre talán elkezdik az R7-es első szakaszának építését. Ennek következtében hamarosan rajzasztalra kerülhet a Komáromi és az Érsekújvári járáson áthaladó szakasz nyomvonala. Időszerű lesz tehát a változás elérése, amihez a széleskörű politikai támogatást kell megszerezni. Tessék megfigyelni, a 2006-os térképen az észak-déli R3-as gyorsforgalmi út nyomvonalának egyik változata a magyarok által sűrűn lakott Garam-mentén, Léva és Párkány között húzódott. A 2011-es térképről ezt törölték, ezen már csupán a Besztercebánya-Zólyom-Korpona-Ipolyság vonal szerepel.

SR 2011 red.jpgGúta, Komárom, Párkány, Zselíz vonzáskörzetének sokkal inkább megfelelne a gyorsforgalmi út Érsekújvárt délről elkerülő nyomvonala, ezeket a kistérségeket is bevonná a közlekedési vérkeringésbe. Sőt. Egy komoly szakmai érv is mellettünk szól: a Suránynál majdan vezetett R7-es és Nyitra-Malantánál haladó R1-es gyorsforgalmi utak között légvonalban 19 kilométer a távolság. Ilyen sűrűn Németországot sem hálózza be autópálya-hálózat. Közlekedési és regionális fejlesztési megfontolások végett sokkal ésszerűbb, előnyösebb lenne a déli elkerülő út. Ez is a közelgő megyei választások egyik komoly tétje, mert meg kell változtatnuk a szakmailag sem védhető változatot ésszerű változatra.

            Az alacsonyabb rendű,  2. és 3. osztályú utak is a megyék hatáskörében vannak. Burkolatfelújításuk (a katyúzás nem megoldás) a leglassúbb ütemben éppen Nyitra megyében történik. Tavaly ugyan a felújítás üteme valamelyest felgyorsult, 85 kilométer hosszú megyei útra került új burkolat, ám a 2011-ig megvalósult ütemben    145 évig tartana a Nyitra megye hatáskörében levő 2.200 kilométernyi közút burkolatfelújítása. Ez tarthatatlan, főleg ha figyelembe vesszük, hogy idén áprilisban, a fagyok elmúltával derült ki, mennyire rossz állapotban vannak a megyei közutak. Senki sem szeretné gépkocsiját félévente kormánymű-beállításra vagy felfüggesztés-cserére hordani a szervizbe. Ha nem juttat a megye az eddiginél sokkal több forrást közútfelújításra, öt év múlva bizony nem lesz min közlekednünk.

            Régiónk, Nyitra megye déli járásainak fejlődése, felzárkózása miatt a fenti módosításokat el kell végezni. Ezért lenne fontos minden jó érzésű, felelős polgár részvétele a megyei választáson. Ha sokan leszünk november 9-én, de nem elegen, semmi sem fog megváltozni. Minden marad a régiben. Ezt kellene végre megérteni.

 

 

                                                                                              Farkas Iván, az MKP alelnöke

                                                                                               Nyitra megyei képviselőjelölt

Szerző: farkasivan  2013.10.30. 16:37 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr665606641

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása