D1.jpg

A kormányfő néhány hete büszkén jelentette ki, hogy a közútfejlesztésre soha annyi pénzt nem költött Szlovákia, mint amennyi a következő hónapokban és években fog rendelkezésre állni.  Nézzük meg, vajon mit takarnak ezek a szavak és mit fognak eredményezni az ország déli és a keleti térségei számára.

           Fico első kormányzásának idején a főváros és Kassa összekötését az északi D1-es autópályán 2010-re ígérte. Az előző kormány közlekedési minisztere 2016-ra módosította az időpontot. A közlekedési tárca mai vezetése a további késedelmet illetően nagyon óvatos, megbecsülni sem meri az autópálya befejezésének időpontját. Eközben a szakemberekkel mi sem látjuk  a reális határidőt korábbinak, mint 2022-ben.

           2013-at írunk, hat éve, 2007-ben tehát a kormány legalább tizenkét évet „tévedett”. Miért okoz ez számunkra akkora problémát?  Mert Szlovákiában az autópályaépítés Európai uniós összehasonlításban hihetetlenül drága és lassú. Ezen belül a közúthálózat fejlesztését illetően az északi D1-es autópálya abszolút elsőbbséget élvez. Az összes többi érdemben csak annak befejezését követően kerülhet sorra.

            Ezt bizonyítja a közlekedési tárca néhány hónapja meghozott döntése, a kivitelezésre kerülő autópályák és gyorsforgalmi utak listájáról törölte a déli, R7-es gyorsforgalmi út első két szakasza építésének az elkezdését. Az eredeti tervek alapján az első két szakasz megvalósítását idén és jövőre kellett volna elkezdeni. Emellett az eredeti tervek alapján az R2-es délkeleti gyorsforgalmi út építését Zólyom és Kassa között Losonc, Rimaszombat, Rozsnyó érintésével már az idén be kellett volna fejezni. Vagyis az MKP kezdeményezésére felépült 3 elkerülő szakaszt kellett volna réges-régen összekötni és az építkezést folytatni keleti és nyugati irányban.  Azonban a három elkerülő szakaszon kívül semmi sem épült fel.

            A korszerű közutak, autópályák és gyorsforgalmi utak a gazdaság ütőerei. Amerre haladnak, ott tapasztalható gazdasági fellendülés, ott telepednek le a munkahelyteremtő beruházások. Ezek pedig az ország déli és keleti térségét messze elkerülik. Egyetlen kivételt képez az épülő R4-es észak-déli gyorsforgalmi út, amely Kassát érinti. Ennek pedig a kövtekezménye, hogy a Csallóköztől keleti irányban végig, egészen Bodrogközig húzódó régió egy összefüggő, hátrányos helyzetű, leszakadó térség. A mai kormányt a jelek szerint a kialakult helyzet nem érdekli, képtelen orvosolni a súlyos problémákat.

            Ha szívén viselné a déli és keleti térségek felzárkózásának jogos igényét, nem szüntette volna meg az R7-es gyorsforgalmi út kivitelezését és tavalyi, Poltáron megfogalmazott ígéretéhez híven hamarosan hozzálátna az R2-es, délkeleti gyorsforgalmi út építéséhez. De nem ezt teszi. Csupán az északi térség és Vágmente fejlődését támogatja, miközben az ország gazdasági egyensúlytalanság végett „majd felborul”. Ennek a kárát látjuk mi itt délen és keleten. Ezzel a hozzáállással az egyetlen kormánypárt, a Smer a tavalyi parlamenti választáson „meghálálta” a Dél-Szlovákiában rá leadott szavazatokat, hiszen százezerrel több voksot gyűjtött be, mint 2010-ben. „Megköszönte“ a választóknak, egyben azt üzeni nekik, hogy ettől, vagyis a semmitől nem érdemelnek többet. Ebből kellene már végre levonni a tanulságot.

Szerző: farkasivan  2013.02.22. 17:10 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr165098880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.