A kormány tevékenysége első száz napját értékelve rögtön az elején le kell szögezni, hogy a választásokat követő hónapokban az államháztartás időszakos hiánya rekordokat döntött, májusban a hiány egymilliárd euróval megugrott, a hó végére túlszárnyalta a kétmilliárd eurót. Tavaly a hiány csupán ősszel érte el ezt a szintet.

A Smer egyszínű kormánya bizonytalanul, tétovázva kezdte el az államháztartás konszolidációját.  Ígéretei és választási programja ellenére a konszolidáció súlyosan fogja érinteni a szerényebb bevételekkel rendelkezőket és a középosztályt egyaránt. Takarékoskodás helyett a kormány az adó- és járulékterhek jelentős megnövelésére összpontosít. A megszorító csomag 22 pontjának többsége súlyos következményekkel jár majd a bérből élőkre, többgyermekes fiatal családokra, szociálisan rászorulókra és a nyugdíjasokra egyaránt. Nem kíméli az iparosokat és a kisvállalkozókat sem.  Ahelyett, hogy a tehetősebbek szociális juttatásait, családi pótlékát szüntetné meg, ahelyett, hogy átláthatóvá tenné az állami közbeszerzéseket és megszüntetné a felesleges közbeszerzéseket, valamint beruházásokat, vagyis erőteljesebben takarékoskodna, a középosztály karcsúsításába és a vállalkozási környezet látványos rombolásába kezdett a kormány. Mintha a kormányt elbűvölte volna a gazdasági növekedés minden várakozást felülmúló első negyedéves értéke.  A második negyedévben azonban bekövetkezett a kijózanodás és nem kizárt, hogy jövőre a növekedés zéró környékén landol. Éppen emiatt érthetetlen számunkra a kormány vállalkozókkal szembeni hozzáállása,  a vállalkozási környezet tönkretétele, mert annak  következménye a gazdaság váratlan megtorpanása lesz. Az pedig maga után vonhatja a munkanélküliség erőteljesebb növekedését, a leszakadó, hátrányos helyzetű régiókon úrrá lehet a szociális feszültség. A megszorító csomag 22 pontja tehát a gazdaság 22-es csapdája lesz.

Az első száz nap alatt sajnos kiderült, hogy további vasúti szárnyvonalak szűnhetnek meg, köztük a Nagykapos és Bánóc, valamint a Feled-Pelsőc-Torna közötti vonalak. Az Ipolyság és Csata közötti szárnyvonal egyelőre nem szűnik meg, de a vonalon tovább csökkentik a vonatpárok számát. Sajnos ez előrevetíti a megszűnést egy későbbi időpontban.  Minden jel arra vall, hogy az R2-es déli gyorsforgalmi út Zólyomtól keleti irányban történő építése a jövő évben szintén megkérdőjelezhető, mert a kormány nógrádi kihelyezett ülése óta síri csend övezi a témát, és a szakma újra csak az északi D1-es autópálya építésének folytatásáról beszél. Az első száz nap folyamán kiderült az is, hogy a közlekedési miniszter mondvacsinált okok miatt vonakodik a kormány elé terjeszteni a komáromi új Duna-híd kormányközi megállapodásának javaslatát.

Mindent egybevetve igaz ugyan, hogy a kormány egyelőre nem növeli meg a hozzáadott értékadó általános adókulcsát, azonban az élet jövő évtől nagyon sokak számára jelentősen megdrágul. Tetézi mindezt a szélsőséges időjárás, aminek következtében az élelmiszer számottevően megdrágul. Nem besszélve az energiahordozók árának érzékeny megnöveléséről. A megszorító csomagban számunkra érthetetlen módon a gazdaság motorjának számító vállalkozóknak rontott a kormány, ami a gazdaság egyébként is romló teljesítőképességére lesz rendkívül kedvezőtlen hatással. A folyamatosan romló külső körülmények, az euró bizonytalan helyzete mellett a belső tényezőket, a kormány gazdaságpolitikáját illetően sem számíthatunk semmi jóra. Pedig nem ezt ígérte választóinak a kormányzó párt.

Szerző: farkasivan  2012.07.13. 20:18 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr44655636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.