Amikor a kormányprogram gazdasági és közlekedési fejezeteit jellemeztem a következőt írtam: megnyugtató az, hogy a széles nyomtávú vasút tervét a kormányprogram nem tartalmazza.  A gazdasági fejezet közlekedési infrastruktúrát taglaló része valóban nem is tartalmazza.  Csupán a külpolitikát taglaló fejezet gazdasági diplomáciáról szóló részében vol megemlítve mindössze egy mondattal. Vagyis a lehetőségekhez mért, igencsak erőtlen célkitűzésként.

            Hogy állításom (e tekintetben a pesszimizmusom)  helyénvaló volt,  igazolja az Európai Bizottság közlekedési biztosának minapi kijelentése: Brüsszel nem támogatja a szélesnyomtávú vasút tervét. Mert ami megfelelne Oroszország, esetleg Kína üzleti érdekeinek, az nem biztos, hogy megfelel az EU-nak.  Az idő majd megmutatja, hogy középtávon kinek a szándéka fog felül kerekedni, a megvalósítás útjára kerül-e a méregdrága, mai árakon több, mint 8 milliárd eurót felemésztő tervezet. Miközben a széles nyomtávú vasúti szállítás legjövedelmezőbb része Szlovákia számára az átrakodó állomás üzemeltetése. Érthetetlen, hogy miért szorgalmazza a kormány annak áthelyezését Bécsbe?

Mi pedig tudjuk, hogy a szélesnyomtávú vasút végképp nem felel meg a szlovák-ukrán határmenti térségben élők érdekeinek. Egyelőre fellélegezhetnek a Bodrogközben és az Ung-vidéken élők, hiszen szinte minden családban akad egy családtag, aki vasutas vagy közvetve a vasút kereskedelmi partnerének alkalmazottja. Egy kis túlzással megfordítva is igaz: akinek a térségben munkája van, az valamilyen módon a vasúthoz, az átrakodó állomáshoz kötődik. Emiatt megnyugtató, hogy Brüsszel nem adja áldását arra a tervezetre, amelynek rentabilitása megkérdőjelezhető, megtérülése emberi léptékkel mérve majdnem két generációt  ölel át. Addig jó a térségben élőknek, amíg a szélesnyomtávú vasút tervei megmaradnak szélesnyomtávú vágyaknak. Helyezzük inkább előtérbe az európai szabványú, keskeny nyomtávú vasút fejlesztését.  Nemcsak az északi európai folyosón, hanem a déli európai vasúti folyosón is. Fejlesszük inkább a vasúti személyszállítást a regionális vonalakon és a vasúti szárnyvonalakon egyaránt.  A RegioJet példája bizonyítja, hogy a személyszállítás alapos korszerűsítését az utazóközönség díjazza.

 

Szerző: farkasivan  2012.06.13. 20:04 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr924586493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.