Azt üzeni a kormánypárti képviselő: van remény, hogy talpon maradjon a komáromi hajógyár. Ide kívánkozik egy röpke megjegyzés: az elmúlt két év folyamán elég idejük volt arra, hogy mentőövet nyújtsanak a hajógyárnak.  A tavaly őszi tömeges elbocsátás alapos figyelmeztetés kellet, hogy legyen. Figyelmeztetés arra, hogy cselekedjenek. A mai kétségbeesett kapkodásuk eső utáni köpönyeg lehet. Bár ne lenne igazam!  A még mindig ott dolgozó 300 ember és a régió lakossága nevében írom: meg kell menteni a hajógyárat!

Az előző választási időszakban szakmai egyeztetés vette kezdetét a hajógyár vezetése, az Eximbank vezetői valamint a Fico vezette kormány szakértői között. A szakmai tanácskozások sikeresen végződtek, úgy tűnt, meglesz az állami garancia az Eximbank által folyósított áthidaló hitelre. A hajók építésére megrendelés volt, termelés lehetett volna, csupán annak folyamatát kellett volna átfinanszírozni. A vevő ugyanis a hajók átvételét követően fizetett volna, nem volt hajlandó megelőlegezni a gyártást. Sőt, a hajógyár illetékesei a kormányzat szakértőit a hamburgi kikötőbe is elkísérték, hogy saját szemükre bizonyosodjanak meg a vevő komoly szándékáról. Az i-betűre kellett volna feltenni a pontot, meghozni a politikai döntést. Ezen bukott meg a tervezet. Ha a hajógyár Zsolnán vagy Túrócszentmártonban lenne, bizonyára meglett volna a politikai akarat. Komárom esetében nem volt meg. Pedig Hamburgban világossá vált a kormányzat szakértői számára: a vevő szándéka komoly. Az állami garancianyújtásban sem volt kockázat, mert valószínűtlen volt a projekt bukása. Amennyiben az mégis bekövetkezett volna, a fedezetként szereplő hajók állami tulajdonba kerültek volna, újjáalakulhatott volna az egykor sikeresen működő (cseh)szlovák tengeri flotta.

Az aktuális kérdés azonban a következő: a hajógyár vergődését, küszködését látva a mai kormány miért nem nyújtott számára mentőövet, miért nem adta meg neki az állami bankgaranciát?  Nem akarja megadni a mentőövet a Galántán üzemelő Samsung számára sem, holott az egy éve világos jelzéseket ad arról, hogy máshová költözik, keletre viszi a termelést, ha az állam nem nyújt számára segítséget a gazdasági válság idején. A kormány nem nyújtott mentőövet a Kassai Vasműnek sem, az pedig viszonzásul jelentősen lecsökkentette a termelést és a dolgozók számát.

A képlet világos: a kormány nem nyújtott mentőövet sem a Komáromi Hajógyárnak, sem a Samsungnak Galántán, sem a Kassai Vasműnek. Netán területi megfontolás végett?  Nem mentette meg a megszűnő munkahelyek százait, ezreit. Görögország számára azonban a minap 1 milliárd összegben nyújtott mentőövet. Az év elejétől érvényben van az euró első mentőöve, amelyben Szlovákia 7,7 milliárd   összegben nyújtott garanciát.  Az euró második mentőövét, vagyis Szlovákia erőteljesebb garanciavállalását a felelőtlenül gazdálkodó országok megsegítésére a mai kormánypártok egytől-egyig támogatják. Eközben megfeledkeznek saját polgáraikról és azok családjáról. Pedig a hazai garanciavállalás összege nagyságrendekkel alacsonyabb lenne.

Szerző: farkasivan  2012.02.23. 11:37 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr604184782

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.