A kormány közlekedési infrastruktúra-fejlesztési terve 2014-ig az északi térségre öszpontosít, délen továbbra is megmarad a kiaknázatlan lehetőségek tárháza. Szlovákia térképén a déli térséget e tekinteben (is) tátongó űr, fehér folt jellemzi. Lássuk a konkrét tényeket …
A kormány július elején elfogadta a Gyorsforgalmi utak építésének programját a 2011 – 2014 közötti időszakra. Amennyiben a kormány nem bukott volna meg, akkor is a programba foglaltakat Dél-Szlovákia szempontjából elégtelennek, kevésnek tartjuk. Hiszen az R7-es déli gyorsforgalmi út építésének elkezdése 2013-ban sorrendben a 10. prioritásként van megjelölve az anyagban, az út további két szakaszának elkezdése 2014-ben sorrendben a 16. és 17. prioritásként. A délkelti, R2-es gyorsforgalmi út néhány szakaszának elkezdése a prioritások között szerepel, azonban a megyeszékhelyhez, Zólyomhoz és Bánóchoz közeli szakaszokról van szó. Még véletlenül sem szerepel délen a meglévő két, Osgyánt valamint Fügét és Tornalját elkerülő szakasz összekötése, továbbiak építésének elkezdése. Csupán az R4-es Kassát az országhatárral (Migléccel) összekötő szakaszának megvalósítása reális, amely fontos észak-déli irányú szakasz, ám pozitív hatása a leszakadó, hátrányos helyzetű déli régiók, Gömör, Nógrád és Bodrogköz számára megkérdőjelezhető. Azonban a fő kérdés az, hogy jövő márciustól ezek közül mit fog felvállalni az új kormányzat?
A kormány mielőtt megbukott, megszakította a Vasúti infrastruktúra-fejlesztés 2011 – 2014 közötti programjáról szóló véleményezési eljárást, majd sebtében elfogadta a programot. Ebben a programban a regionális különbségek még szembetűnőbbek. Míg a Vág-mentén és Észak-Szlovákián keresztülhatladó egyik vasúti európai folyosót eurómilliárdokkal korszerűsítik, addig a másik, IV. számú európai vasúti folyosóra a főváros-Galánta-Érsekújvár-Párkány között eddig egyetlen eurót sem költöttek el. Ezen kívül a TEN-T hálózatba tarozó, Zólyom-Losonc-Rimaszombar-Rozsnyó-Szepsi közötti vasúti szakasz villamosítása sincs napirenden. A déli térségben csupán három alacsonyabb költségvetésű beruházás valósulhat meg: a Pozsony és Dunaszerdahely közötti vasúti pálya néhány kritikus pontjának korszerűsítése a jövő márciusi forgalomkiszervezés előtt, a Tiszacsernyői átrakodóállomás korszerűsítése és a Szepsi és Enyicke közötti vasúti pálya villamosítása.
Összegzésként annyit, hogy Nyitra megye számára egyetlen prioritás sem található a térképeken a Nyitra és Lipótvár közötti lokális vasúti szakasz villamosításán kívül, Besztercebánya megyében pedig az R2 gyorsforgali út megyeszékhelyhez és Zólyomhoz közeli szakaszainak építésén kívül semmi sem található a térképeken.
Akkor válnak igazán sokatmondóvá az adatok, ha a két térképet összevetjük a munkanélküliség arányának járásokra lebontott számadataival és az adatok alapján elkészített térképpel. Égbekiáltó a kontrasztus, míg a közlekdésfejlesztés a gazdaságilag fejlett, alacsony munkanélküliséggel bíró járásokban valósul meg, addig a leszakadó, hátrányos helyzetű térségeket a közlekedési infrastruktúra fejlesztése messze elkerüli.