Az Európai Bizottság néhány hete ideiglenesen felfüggesztette Szlovákia számára az Európai Unió támogatásának kifizetését a tizenegy operatív programból kilenc programban. Más hiányosságok mellett Brüsszel nyilván megelégelte az európai uniós források felhasználását övező klientelizmust és korrupciót.

01_2.jpg            Ennek alátámasztására fény derült egy társaság kiemelt beágyazottságára az egyes operatív programok irányító hatóságainál. A társaság pályázók, zömében települések számára végzett külső projektirányítást, vagyis a folyamat elejétől, a pályázat kidolgozásától a végéig, a sikeres pályázat elszámolásáig vállalta az uniós pályázat irányítását. Kiderült, hogy hetven uniós pályázatnál bábáskodott s minő véletlen, mind a hetven uniós pályázat sikeres lett. Telitalálat!  Ez a klientelizmus szofisztikált, kifinomult formája, ugyanis formálisan minden rendben van, ám gyakran a háttérben súlyos összefonódásokra derül fény. Az egészségtelen folyamat lényege a következő: az irányító hatóságok, a szaktárcák megbízásából valakik e társaságot ajánlották a polgármesterek figyelmébe (szűk körben), amennyiben sikeresen szeretnének pályázni. A személyi összefonódásokból pedig olyan láncolat jöhetett létre, amely a megszólított pályázókat kiemelt elbánásban részesíthette az operatív programok irányító hatóságainál, másokat pedig esélytelenné tett. A kérdés persze az, mindennek mi az ára. Vagyis a sikeres pályázónak az elnyert támogatás mekkora részét kell ilyenkor visszaszolgáltatnia?

            Az európai uniós pályázatok mintegy 13-14 éves története folyamán (az előcstlakozási alapokat is figyelembe véve) a pályázatok külső irányítása egyrészt speciális szakmává nőtte ki magát, másrészt e szakma a klientelizmus és a korrupció melegágyává vált. Az illetékesek emiatt bonyolították a pályázás folyamatát a végletekig, az itteni adminisztratív követelmények gyakran többszörösen túlszárnyalják a brüsszeli követelményeket, hogy a lehető legerőteljesebben szűkítsék a potenciális pályázók körét. A visszaszolgáltatás mértéke, százalékaránya ma már esetenként arcátlanul magas méreteket ölt olyannyira, hogy irreális annak kigazdálkodása. Számos potenciális pályázó hajlandóságának ez a jelenség szab végzetes határt. Ennek következtében számos településvezetőnek és vállalkozónak elment a kedve a pályázástól. Az eredmény pedig: tíz éve a benyújtott pályázatok egytizede volt sikeres, ma csupán egyharmada, egynegyede. Akad azonban olyan pályázati felhívás is, amelyben szinte minden benyújtott pályázat eredményes lett, mert a „külsőleg irányított  pályázatokon” túl más nemigen nyújtotta be a pályázatát. Nem látták értelmét, pedig nagy szükség lenne az uniós támogatásra. Kedvüket szegte a tízegynéhány éve kialakult rendszer. A másik súlyos követezmény, hogy Szlovákia az elmúlt, 2007-2013 közötti hét éves uniós időszakban eddig a számára megítélt 11,4 milliárdos keret felét tudta csupán felhasználni. Az n+2 szabályzat értelmében a pályázók 2015. júniusáig használhatják fel az előző időszak európai uniós támogatását. Ha ez így fog folytatódni, Szlovákia nettó felhasználó országból nettó befizető országgá válik.

              Ezek után csodálkozunk Brüsszel hozzáállásán? A tét pedig viszonylag magas: a kormányfő szavait idézve, Szlovákiában az elmúlt tíz év folyamán a beruházások 80 százaléka európai uniós támogatással épülhetett fel, amelynek mértéke a közszférában a beruházás költségvetésének 85 százaléka, a vállalkozási és vállalati szférában általában a beruházás keretének 50 százaléka.  E lehetőségtől a jövőben  kár lenne megválni. Alapos kurzusváltásra van szükség, átláthatóvá, tisztábbá kell tenni tehát a folyamatot. Brüsszelben feladták a leckét az operatív programok irányító hatóságainak.

 

Farkas Iván, az MKP gazdaságpoltikai alelnöke

Szerző: farkasivan  2014.08.26. 18:47 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr206638691

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása