A vonatkozó törvény értelmében a pénzügyi tárcavezető benyújtotta a jövő évi állami költségvetés javaslatát. Az ideihez hasonló, 13,8 milliárd eurós bevételi oldallal és az ideitől magasabb, 16,7 milliárdos kiadási oldallal számol, a költségvetés hiányát 2,9 milliárdban határozza meg. Az állami költségvetés hiánya az ideihez képest tehát fél milliárddal megnő, ám az államháztartás hiánya 0,34 százalékkal lecsökken, ami a járulékterhek súlyos megnövelésének következménye. Ez a csökkenés azonban kevésnek bizonyulhat az Európai Bizottság által meghatározott konvergenciát illetően, hiszen 2017-re el kellene érni a kiegyenlített államháztartást.

Euro 11_1.jpg            Megállapítható, hogy a javaslat bizonytalansági tényezője viszonylag magas. Jövőre 2,4 százalékos, 2015-ben 3 százalékos gazdasági növekedéssel számol a tárca, amely egyre inkább irreálisnak tűnik. Szlovákiáé az Európai Unió legnyitottabb gazdasága, ennek ellenére a pénzügyi tárca kevésbé számol a külső környezet alakulásával, az unió gazdasága alapos lefékezésével az ukrán-orosz konfliktus következtében. Ez a tényező erőteljesen módosíthatja nemcsak a gazdaság dinamikáját (az állami költségvetés egyik legfontosabb sarokszáma), hanem általa a költségvetés vagy az államháztartás hiányát is. Ami még kellemetlenebb, az államadósság GDP-hez viszonyított mértékét is alaposan bofolyásolhatja.  Ez pedig az adósságstopról szóló törvény rendelkézései szemszögéből sarkalatos adat. Elég, ha figyelembe vesszük a német gazdaság (szlovákia első számú kiviteli partnere) lefékezését. Másik komoly kockázat az oroszországi földgáz európai szállításának várható akadozása, nem zárható ki az Ukrajnán és Szlovákián át történő szállítás igeiglenes felfüggesztése. Szlovákia komoly tranzitbevételt könyvelhet el, ennek megszűnése is érzékenyen érintené az adó- és járulékbevételeket valamint az osztalékokból származó bevételeket.

            A benyújtott költségvetés-javaslat alapján valószínűsíthető a járuléktehek további megnövelése az iparosok és a kisvállalkozók számára. A pénzügyi tárca javaslata továbbá az állami alkalmazottak bérének befagyasztásával számol sőt, az oktatási és az egészségügyi tárca költségvetése az ideihez képest lecsökken. Bővebb kerettel csupán a védelmi tárca, a belügyi tárca, a földművelési és a munakügyi tárca számolhat. Mivel az államadósság túlszárnyalta a hazai össztermék 55 százalékát, életbe lépnek az adósságstopról szóló sarkalatos törvény enyhébb szankciói, köztük az is, amely jövőre lenullázza a kormányfő tartalékalapját.

           A jövő évi állami költségvetés javaslatának összeállításánál a 2014 elején uralkodó állapotokat, gazdasági környezetet vették alapul a pénzügyi tárcánál, amely indokolatlanul optimistává alakítja az állami költségvetés javaslatát. E téves felvetést bizonyítja, hogy jövőre a munkanélküliség további csökkenésével számol a kormány. A külső környezet alakulása, a kétirányú (EU – orosz) gazdasági  szankciók, az energiaellátás akadozása alapvetően változtathatják meg a költségvetést. November végéig, a költségvetés végső elfogadásáig a külső tényezők alaposan módosíthatják a keretszámokat.

 

Farkas Iván, az MKP gazdaságpolitikai alelnöke

Szerző: farkasivan  2014.08.18. 20:41 Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://farkasivan.blog.hu/api/trackback/id/tr606615385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása